Dear Jeff,
Thank you for reading my letter, I'm really looking forward to your reply. Dan wrote me that you couldn't answer because you were away. Despite this, we worked together on my photography. This picture waited for your look and you shared it by reading the letter, looking at the photo. Your look filled the empty space that I left beside me. This is your picture and my picture put together with inverted roles: I was behind the camera, and you looked at the scene, creating a reconstruction behind the picture plane. Our place in / behind the photograph is the place of the observers, invisible to the sitter, hidden by Gazelle's mirror. The one under observation remained in the state of watching himself, having given his consent, forever posing for this photograph. Each instance of the photo is fixed on video, exposed for everyone by the bright light which gave the possibility for the photograph to manifest itself. Any other viewer could not finish this shot.

I wrote a postal letter and e-mail to Jeff Wall. Jeff received the letters and saw my picture in them. I was reported about that fact by his colleague Dan.
Jeff Wall is a Canadian photographer who works with large-format color prints which are exhibited on walls in lightboxes. Jeff scrupulously studies the history of art, decomposes the elements that make up the nature of photography. He is interested in the reconstruction in photography, its ability to transform the image into a document. Often Jeff acts as a director, creating replicas of places that then turn into the document itself, inviting actors to participate in the shooting, in which people are drawn into the routine of a multi-day process so that it turns into their usual activity. Jeff turns the very concept of reporting upside down, the key aspects of his work being the reconstruction, installation, cinematography. A lightbox is characteristic of advertising photography. Jeff uses it in large size in his work, thus the photos acquire thepainterly look, referring to the large canvases of painters.
One of Jeff Wall's early works "Picture for Women" was made as a response to Edouard Manet's work "A Bar in the Folies-Bergere". Wall used the structure of Manet's painting for his photo, analyzing the role of the model, the photographer, the camera, the moment of creating the image and the place of the beholder. The photo is made out of two prints placed right next to each other with a thin seam in the middle of the picture, which continuously brings the viewer's attention to the surface and materiality of the image. Now the photograph is part of the collection of the Pompidou Center.

Дорогой Джефф,
Спасибо, что посмотрели мое письмо, я очень жду вашего ответа. Дэн написал, что вы не можете сейчас ответить, так как вы в отъезде. Несмотря на это, мы с вами поработали вместе над моей фотографией. Этот кадр ожидал вашего взгляда, и вы поделились им, прочитав письмо и посмотрев на фотографию, которая была к нему приложена. Взгляд закрыл пустое место, которое я оставила рядом со мной, это монтаж вашего и моего снимка с перевернутыми ролями: я за камерой, а вы посмотрели на сцену, создав реконструкцию за плоскостью кадра. Наше место в/за фотографией – место наблюдателей, невидимых для позирующего, скрытое зеркалом Газелла. Наблюдаемый остался в состоянии просмотра, дав на это согласие, вечно позируя для этого снимка. Каждый случай кадра зафиксирован на видео, обнажен для всех ярким светом, дающим возможность проявиться снимку. Любой другой зрительский взгляд не смог бы завершить этот кадр.

Я написала письмо Джеффу Уоллу в электронном и почтовом варианте. Джефф получил письма и увидел в них мою фотографию. Об этом мне сообщил его коллега Дэн.
Джефф Уолл – канадский фотограф, работает с цветными отпечатками большого формата, которые выставляет на стенах в лайтбоксах. Джефф скрупулёзно изучает историю искусства, раскладывает элементы, составляющие природу фотографии. Его интересует реконструкция в фотографии, ее способность превращать изображаемое в документ. Часто Джефф выступает в роли режиссера, создавая реплики мест, которые затем превращает в сам документ, приглашая актеров участвовать в съемке, в которой люди втягиваются в рутину многодневного процесса, так что это становится их обычным действием. Джефф переворачивает само понятие репортажа, ключевыми моментами в его работе становятся реконструкция, монтаж, синематография. Лайтбокс – характерный носитель рекламной фотографии, Джефф использует его в большом размере, таким образом фотографии приобретают эффект живописности, отсылая к большим полотнам художников.
Одна из ранних работ Джеффа Уолла «Picture for Women» была сделана как ответ на работу Эдуарда Мане «Бар в "Фоли-Бержер"». Уолл использует структуру картины для своей фотографии, разбирая роль модели, фотографа, камеры, момента создания снимка и места смотрящего. Фотография сделана из двух напечатанных частей, которые соединены тонким швом посередине кадра, что постоянно возвращает взгляд на поверхность и материальность изображения. Сейчас фотография находится в коллекции Центра Помпиду.

collective exhibition of young photographers "The Experience of Transition", FotoDepartament gallery, 2017 / коллективная выставка молодых фотографов "Опыт перехода", галерея Фотодепартамент, 2017